Přejít na menu

Poznámky - Záhřeb a Velebit

Moje poznámky před cestou do Chorvatska v roce 2012.

Doprava

Odkazy na další weby:

• Brno - Záhřeb jezdí jen v pátek, odj. 15h nebo 23h, cena 800-1.200. Zpátky v se a ne, jezdí čeven - září
  • Vídeň - Záhřeb denně odj. v 8:00, navíc po-so v 18:00, v ne odj. 23:59. Odjezd z VIB, cena 29 €
  • Záhřeb - Gospič vlak:
    • 07:50, příj 10:45
    • 14:04, příj. 17:10
  • Záhřeb - Perušič s Velebit Tours - odj. 11:30, příj 13:20
  • Rijeka - Záhřeb vlaky 7:40 (příj. 12:40), 11:40 (15:47), 13:30 (18:37), 17:10 (21:10), autobusy furt (jedou 2:15-2:45, cena 120-145 Kn)
  • Záhřeb - Vídeň denně odj. v 15:00, navíc po-so v 6:00, v ne odj. 17:00. Cena 29 €
  • Rijeka - Ljubljana vlak odj 12:00 a 20:40, příj. 14:45 a 23:27, cena 15 €
  • Ljubljana - Vídeň odj. 8:05 a 16:00, příj. 13:59 a 21:59, akční vlak za 29 €
  • Vídeň - Brno - Student Agency odj 22:40 z Pratersternu (dojet metrem oranžovou a červenou linkou - přestup na Stephansdom)

Záhřeb

• hlavní nám. - Trg Josipa Jelačića
  • Staré město - Kaptolské náměstí, Lotrščakova věž (výhled), katedrála
  • Meštrovičův ateliér
  • Mimarovo muzeum - všechno možné...
  • botanická zahrada - vstup zdarma
  • Maksim park - místo pikniků, jezírka
  • hřbitov Mirogoj - jeden z nejkrásnějších hřbitovů Evropy - zeleň, sochy, opulentní hrobky
  • módní bulvár Tkalčićeva
  • šalinou na tříhodinové túry na hoře Medvednica

Ubytování - Omladinski hostel Zagreb (v centru u nádraží Petrinjska 77, ETWC dvokrevetna soba 294 Kn), Ravnice Youth Hostel (dál od centra - u Maksim parku, 2-lůžkáč za 290 Kn)

Severní Velebit

Krk, Cres a Lošinj

Diskuze o turistice ve Velebitu

Re: Chorvatsko Velebit (zdroj)

od karaya1 » pon črc 20, 2009 19:59
Tak su zpátky a mohu podat nějaké informace... Abyste případně nemuseli číst celej román, (veřejně přístupné horské) fotky jsou tady: http://www.krak.cz/galerie/velebit :)

* výstup z Gornje Klady na Zavižan je docela drsný, šli jsme ho přes poledne, relativně pomalu a s dost zastávkami pět a půl hodiny
* na Zavižanu je chatař příjemný jak voština v ..., asi se mu nelíbilo, že o půl šesté večer ještě balíme kufry a jdeme pryč, nicméně vodu i pivo (oboje za 10 kun) jsme u něj dostali
* co se týče placení vlezného, tu budku pro auta jsme vůbec nepotkali, pěší vede jinudy - na Zavižanu po nás taky nikdo nic nechtěl (což jsme se divili zvlášť vzhledem k osobnosti chataře), operativně nás o třicet kun zkásl až chatař na Alanu asi hodinu před tím, než jsme park opustili :)
* Rosiho bivak je pěkná útulna, designovaná pro osm lidí (ale nás na jednom patře palandy spalo šest a dole čtyři, takže dvanáct lidí se taky vleze), je tam i nádrž na dešťovou vodu a kadibudka
* na Alanu stála voda 10 kun (i když ji měli v ceníku za dvacet), pivo 12 kun (doporučuju dvanáctku Ožujsko, desítka Karlovačko je chorvatská obdoba gambáče), chatař normální
* pak dál se dá spát v Ogradženici (taky útulna, údajně pro šest lidí - nebyli jsme tam) - ale pozor, ta je úplně bez vody, Kugině kuče anebo Ravni Dabaru, na konci stezky je údajně nejlepší Prpa
* Kuginu kuču můžu jenom doporučit, i když je mimo stezku - je tam velepříjemný chatař, noc stojí 35 kun (!) a jsou tam palandy s pohodlnými matracemi a dekami; voda (i dešťová), pivo i společenská místnost taktéž
* Premužićova stezka je nejluxusnější mezi Zavižanem a Alanem - tam je to fakt dálnice (viz fotky), pak už to je horší (ale až na výjimky "běžná horská stezka")
* není dobré spoléhat se stoprocentně na mapu - stalo se nám, že pramen byl kreslený úplně jinde, než skutečně byl (aneb 20 minut marného pobíhání po stráni mezi šutry), případně zcela chyběla docela velká serpentina na cestě (aneb dalších 20 minut hledání křižovatky, která tam měla být a nebyla, jen byla o kus dál), ale jinak to je kreslené celkem pěkně (aji les/louka tak nějak zhruba odpovídalo) - je potřeba mapa 16a (NP) a 17 (zbytek cesty) - na Zavižanu kdyžtak mají obě po 60 kunách (což je lepší než u nás - pokud je vůbec mají, tak za 250,-)
* volně dostupnou vodu jsme potkali za tři dny jen čtyřikrát - dvakrát louži, že bych do ní nestrčil ani hůlku, jednou pramen, kterej by flašku naplnil tak za půl hodiny a až napočtvrté něco použitelného (ovšem někde jinde než jak je značeno na mapě :) )
* není dobré spoléhat se, že v Chorvatsku bude furt pěkně - v sobotu nás chytla bouřka a docela silnej liják, vichřice mi z mapy urvala obal
* značení cest mi přišlo v pohodě všude - rozcestníky sice Chorvati moc nehrotí (většinou jsou napsané barvou na šutru, takže čitelnost jde časem do háje), ale samotné značení cesty je OK (pokud se teda nejde po "schlechte Markierung" :) ); v první části Premužiće zabloudit snad ani nejde
* medvěda jsme nepotkali, ale taky jsme měli dost rolniček. Zato nás překvapila zmije: dával jsem bacha na rozehřátých kamenech, jestli se tam někde nebude vyhřívat, a pak ji potkáme jak leží na cestě v chladném lese...
* v Chorvatsku se stopuje dost blbě, dvěma lidem na hlavní pobřežní silnici za tři hodiny nikdo nezastavil (a policajtka je legitimovala a vykázala je pryč), až pak jednomu po další hodině a přemlouvání u benzinky